Reismedicatie

Vragen over medicatie op reis komen regelmatig voor in de apotheek. Het kan daarbij gaan om voorgeschreven middelen zoals vaccins, malariaprofylaxe of antibiotica, maar ook om adviezen over het meenemen van onderhoudsmedicatie en geschikte zelfzorgmiddelen. Reizigers weten vaak niet wat ze op hun bestemming kunnen verwachten qua gezondheidszorg, apotheekvoorzieningen of beschikbare medicatie. In deze nascholing leert u hoe u als apotheker of apotheekmedewerker reizigers goed kunt adviseren over medicatiegebruik vóór en tijdens de reis. BLOK A bespreekt het belang van reizigersadvies, de rol van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering (LCR), en de voorwaarden waaraan een apotheek moet voldoen bij individuele reizigersadvisering. BLOK B richt zich op praktische vragen aan de balie, zoals het veilig meenemen van medicatie, regelgeving rond medicijntransport en algemene tips voor de reisapotheek. Ook voor reizigers zonder officieel advies speelt de apotheek een belangrijke rol. U leert hoe u aanvullende informatie en ondersteuning biedt, zodat reizigers goed voorbereid en veilig op pad kunnen gaan. Deze nascholing biedt handvatten om uw voorlichtende rol rondom reizen en medicatie professioneel en verantwoord in te vullen.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- weet u welke malariamiddelen worden voorgeschreven en hoe ze gebruikt worden bij profylaxe en noodbehandeling
- weet u welke vaccins het meest worden geadviseerd aan reizigers en welke vaccinatieschema’s en werkingsduur er bij deze vaccins horen
- kent u de verschijnselen van hoogteziekte en weet u wat iemand kan doen om klachten te voorkomen of beginnende klachten te behandelen
- weet u welke voorlichting u kunt geven over zelfzorg bij veelvoorkomende reizigerskwalen
- weet u voor welke medicatie een verklaring nodig is bij verblijf in het buitenland en waar deze verklaring kan worden aangevraagd
- weet u wat de voor- en nadelen zijn van behandeling van reizigersdiarree met antibiotica
- bent u bekend met de informatiebronnen waarnaar u patiënten met vragen kunt verwijzen