Slaap en slaapproblemen

Veel mensen geven aan slecht te slapen, maar bij doorvragen blijkt vaak geen sprake van een objectief slaaptekort. Zeker bij ouderen zijn slaappatronen veranderd en is frequent wakker worden vaak normaal. Apothekers, assistenten en huisartsen zijn zich niet altijd bewust van de definitie van een slaapstoornis of van leeftijdsgebonden slaappatronen. In deze nascholing wordt in Blok A aandacht besteed aan de diagnostiek van slaapstoornissen, inclusief de rol van de apotheek aan de balie. U leert hoe assistenten met gerichte vragen kunnen beoordelen of er werkelijk sprake is van een slaapstoornis en hoe zij niet-medicamenteuze adviezen kunnen geven, zoals voorlichting en slaaphygiëne. In Blok B staat de farmacotherapie centraal. Besproken worden de rol van benzodiazepinen en non-benzodiazepinen, de NHG-Standaard, risico’s op gewenning en het belang van kortdurend gebruik. Ook komt de problematiek aan bod van slaapmiddelen gestart in het ziekenhuis, die thuis vaak onnodig worden voortgezet. Deze e-learning geeft u handvatten om slaapklachten beter te beoordelen, juist te adviseren en kritisch te kijken naar het gebruik en vervolgbeleid van slaapmedicatie – met speciale aandacht voor ouderen en afbouwstrategieën binnen de apotheekpraktijk.
Leerdoelen
Na het bestuderen van deze collectie:
- is de fysiologie van de slaap, zowel bij kinderen, volwassenen als ouderen opgefrist en geactualiseerd
- hebt u uw eigen gedachten en ideeën over slaapklachten en slaapstoornissen en de oorzaken van slaapstoornissen getoetst aan die van de NHG-Standaard
- hebt u nog eens stilgestaan bij de niet-medicamenteuze behandeling van slaapstoornissen in de vorm van voorlichting en slaaphygiënische adviezen, en kennisgenomen van de aanbevelingen voor een gedragsmatige aanpak en advies over lichaamsbeweging
- hebt u opnieuw het advies gekregen zuinig te zijn met het afleveren van slaapmiddelen, zowel als eerste recept maar vooral als vervolgrecept, en welke middelen tegenwoordig wel en welke niet de voorkeur verdienen